Hjelp til å bruke PrivatistWeb
1. Registrer deg som bruker
Dersom du blir bedt om å velge fylke, må du først gjøre det. Trykk deretter på Jeg er ny bruker, og opprett deg selv som bruker. Fødselsnummer er brukernavnet ditt. Lag selv ditt eget passord. Alle felter merket med en "rød kule" må fylles ut.
2. Oppgi nødvendige personalia
Velg målform. Valget regulerer hvilken målform PrivatistWeb vises på, og hvilken målform som blir registrert som ditt hovedmål. Registrer opplysninger om deg selv; navn, adresse, mobiltelefon, e-postadresse. Det er en stor fordel om du registrerer e-postadresse og angir at du ønsker meldinger via e-post, denne benyttes da til å formidle f.eks. kontrollbrev, innkalling og glemt passord. I noen fylker vil e-postadresse være obligatorisk.

Dersom du er lærling, må det angis, og bedriftens organisasjonsnummer må oppgis (disse opplysningene vil bli sjekket).

Eventuelle obligatoriske spørsmål (med rød kule) må besvares.
3. Velg fag
Hvis du ønsker å begrense antallet fag som vises, kan du gjøre det ved å benytte utvalgsmuligheten og så klikke på Søk-knappen. I listen over valgbare fag skal du angi årsaken til privatisteksamen (f.eks. Nytt fag eller Forbedring). Dette gjelder ikke hvis fylket har aktivert automatisk kontroll av fag mot Vigo/Inntakssystemet ) - da kommer beløp og årsak automatisk, avhengig av resultatet av kontrollen. For hver eksamen du velger vil det være en eksamensavgift. Beløpet avhenger av om det er et nytt fag eller forbedring. For fag som har informasjonsikonet (i), vil du finne viktig informasjon om faget når du klikker på dette ikonet.

Når du har markert aktuelle fag og valgt eksamenshensikt, klikker du på knappen Legg til avmerkede fag. Du kommer så til oppmeldingssiden hvor du finner igjen oppmeldte fag. Hver oppmelding kan inneholde flere fag, og alle fag i en oppmelding må betales under ett. Det er mulig å lage en oppmelding per fag. Du må påse at du ikke velger to eksamener på samme dato.
4. Bekreft oppmelding og betal eksamensavgift
Betalingsmetode varierer fra fylke til fylke. Les om betaling for aktuelt fylke under menypunktet "Betalingsinformasjon" etter at du har logget inn.
5. Oppmeldingen er OK
Statusen din etter at faget er betalt og oppmeldingen er bekreftet, finner du på Min side. Du kan når som helst logge deg inn på Min side for å se på fagenes status. Skal du melde deg av et fag, må du ta kontakt med eksamenskontoret. Merk at eksamensavgiften ikke blir refundert.
6. Informasjon om tid og sted
Informasjon om hvordan du vil bli orientert om hvor og når eksamen skal avholdes i ditt fylke, finner du under "Viktig informasjon om eksamen" etter innlogging. Vær oppmerksom på at du til en hver tid kan gjøre endringer i personalia, også etter at fristen for oppmelding er utløpt.